niedziela, 2 sierpnia 2020

1.Komunikat o wycieczkach Koła PZERI w sierpniu 2020 r. 2.Relacja z trzydniowej wycieczki w lipcu 2020 r.

KOMUNIKAT O WYCIECZKACH KOŁA PZERI W SIERPNIU 2020 R.

Trzydniową wycieczkę w dniach 26 lipca (niedziela) – 27 lipca (poniedziałek) – 28 lipca (wtorek) 2020 r., na trasie TYKOCIN - BIAŁYSTOK - ŚWIĘTA WODA (WASILKÓW) - SUPRAŚL - KRUSZYNIANY - SOKÓŁKA - ŚWIĘTA LIPKA - STOCZEK WARMIŃSKI zorganizował Zarząd Koła PZERI w Wielkim Klinczu.

Dzień pierwszy – niedziela, 26-ego lipca; wyjechaliśmy (z soboty na niedzielę) o godz. 3.00 rano. Zbiórka miała miejsce przy sklepie Lewiatan w Wielkim Klinczu, ul. Rzemieślnicza 2c. Nasi przyjaciele w Kościerzynie odjechali o godz. 2.45 rano jak zawsze sprzed Nadleśnictwa przy ul. M. Skłodowskiej-Curie 6. Około 10.00 przybyliśmy do Tykocina, czyli do pierwszego celu naszej podróży. Z panią przewodnik Marią zwiedziliśmy m.in. Wielką Synagogę i inne zabytkói. Tykocin to miasto liczące prawie tyle mieszkańców, co Wielki Klincz. Leży nad rzeką Narwią w woj. podlaskim koło Białegostoku. Na Podlasiu, m.in. na terenie Tykocina kręcono polski serial komediowy „U Pana Boga w ogródku” (2008 r.)
W niedzielę zwiedziliśmy również Białystok – (mieliśmy czas wolny na odpoczynek przy kawie), zwiedzaliśmy z panią Marią główne atrakcje, m.in. ogrody przy Pałacu Branickich, Katedrę i inne.
Około 17.00 przybyliśmy do naszej bazy wypadowej w Wasilkowie. Tam się zakwaterowaliśmy na nocleg w Centrum Pielgrzymkowo – Turystycznym Święta Woda, zjedliśmy smaczną obiadokolację. Święta Woda to nazwa wzgórza na terenie miasta Wasilków w woj. podlaskim. Na wzgórzu znajduje się Sanktuarium Matki Boskiej Bolesnej w Świętej Wodzie (Wasilków). Miasto Wasików, liczące 11 tys. mieszkańców zaliczane jest do aglomeracji białostockiej.

======================================================================================= Dzień drugi – poniedziałek, 27-ego lipca 2020 r. Po śniadaniu przejechaliśmy do miejscowości Supraśl (miasto Supraśl nad rzeką Supraślą liczy 4,6 tys. mieszkańców); Zwiedziliśmy Prawosławny Monaster (=Klasztor) Zwiastowania Przenajświętszej Bogarodzicy w Supraślu tylko od zewnątrz, bo okazało się, że w poniedziałki wszelkie muzea oraz inne atrakcje są zamknięte a nasze błagalne prośby skierowane do stróżów prawosławnych obiektów nic nie dały. Nie udostępniono nam zamkniętego unikalnego Muzeum Ikon (około 1,2 tys. ikon) w Supraślu. Udaliśmy się do Kruszynian – szlakiem kultury tatarskiej, spotkaliśmy się z Imamem, opiekunem najstarszego meczetu tatarskiego w Polsce. Wieś Kruszyniany liczy 160 mieszkańców. Zwiedziliśmy Sokółkę (miasto Sokółka liczy 18,5 tys. mieszkańców)
Kolejne materiały z wycieczki zamieścimy w najbliższych dniach.

Dzień trzeci – wtorek, 28-ego lipca – po śniadaniu wyruszyliśmy ze Świętej Wody w podróż powrotną. Po drodze zwiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej w miejscowości Święta Lipka. Wieś Święta Lipka w woj. warmińsko-mazurskim w pow. kętrzyńskim w Gminie Reszel liczy 170 mieszkańców. Wysłuchaliśmy wspaniałego koncertu organowego. Odwiedziliśmy również Stoczek Warmiński (330 mieszkańców) w części klasztornej sanktuarium obejrzeliśmy izbę pamięci kardynała Stefana Wyszyńskiego. Mieliśmy szczęście, bo o uwięzionym bezprawnie przez komunistyczne władze ks. Prymasie opowiadał nam niezwykle poruszająco charyzmatyczny zakonnik ze zgromadzenia marianów (ci sami marianie, znani są m.in. z wzniesienia świątyni w Licheniu).
W drodze powrotnej skonsumowaliśmy obiad w restauracji w Świętej Lipce. Wróciliśmy do Wielkiego Klincza około 21.00.

Mieszkańcy Kaszub na Podlasiu i Mazurach RELACJA SZCZEGÓŁOWA

W lipcu 2020 r. Zarząd Koła PZERI w Wielkim Klinczu zorganizował trzydniową wycieczkę na Podlasie i Mazury. Trasa była niezwykle ciekawa. Zwiedziliśmy różne atrakcyjne miejsca i zabytki w Tykocinie, Białymstoku, Świętej Wodzie, Supraślu, Kruszynianach, Sokółce, Świętej Lipce i Stoczku Warmińskim.
W pierwszym dniu zatrzymaliśmy się w Tykocinie. Tykocin to miasteczko liczące 2 tys. mieszkańców, czyli prawie tyle samo, co Wielki Klincz. Leży nad rzeką Narwią w woj. podlaskim koło Białegostoku. Miasto odgrywało bardzo ważną rolę w historii Polski. W czasach panowania króla Zygmunta II Augusta (1520-1572) w tykocińskiej twierdzy został umieszczony arsenał Rzeczypospolitej oraz skarbiec (spoczywały tu między innymi słynne arrasy i biblioteka króla Zygmunta Augusta). W 1661 r. hetman Stefan Czarniecki, mąż opatrznościowy, pogromca Szwedów, otrzymał Tykocin na własność za zasługi dla Rzeczypospolitej. Na Rynku podziwialiśmy jego pomnik. W 1705 r. król August II Mocny ustanowił w Tykocinie Order Orła Białego, najstarszy i najważniejszy order polski.
Z panią przewodnik Marią Kurop (towarzyszyła nam przez dwa dni) zwiedziliśmy m.in. oryginalną Wielką Synagogę z 1642 r. i inne atrakcje. Podczas II wojny światowej (1939-1945) na okupowanych ziemiach polskich barbarzyńscy zbrodniarze niemieccy wszędzie unicestwiali nie tylko samych Żydów, lecz także ich świątynie. Ta synagoga jako jedna z nielicznych cudem ocalała, bo służyła Niemcom za spichlerz zbożowy. Na Podlasiu, m.in. na terenie Tykocina kręcono polski serial komediowy „U Pana Boga w ogródku” (2008 r.)
Zwiedziliśmy również Białystok (300 tys. mieszkańców), m.in. ogrody przy Pałacu Branickich, Katedrę i inne. Na przestrzeni dziejów miasto często zmieniało przynależność państwową, np. w 1939 r. zostało przyłączone do Białoruskiej SRR. W 1941 r. do Białegostoku wkroczyły wojska niemieckie. Od 1999 r. Białystok jest stolicą województwa podlaskiego. Zatrzymaliśmy się dłużej przy Pałacu Branickich, jednej z najlepiej zachowanych rezydencji magnackich epoki saskiej na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej w stylu późnobarokowym określanym mianem „Wersalu Podlasia”. Obecnie w pałacu ma siedzibę rektorat Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku założonego w 1950 r. Na uczelni studiuje około 5000 studentów na piętnastu kierunkach studiów stacjonarnych i niestacjonarnych. Uczelnia zajmuje 6. miejsce w Polsce wśród uniwersytetów medycznych.
Po południu zakwaterowaliśmy się na nocleg w Świętej Wodzie. Święta Woda to nazwa wzgórza na terenie Wasilkowa w woj. podlaskim. Miasto Wasilków, liczące 11 tys. mieszkańców zaliczane jest do aglomeracji białostockiej. Na wzgórzu znajduje się Sanktuarium Matki Boskiej Bolesnej. Co roku przybywa tu tysiące pielgrzymów. To jedyne takie miejsce w Polsce. Naszą uwagę przyciągnęło znajdujące się na jego terenie wzgórze tysięcy pątniczych krzyży. Na obszarze Sanktuarium oprowadzał nas charyzmatyczny ks. proboszcz Alfred Butwiłowski. Widzieliśmy kościół, grotę, Wzgórze Krzyży, cudowne źródełko i kaplice Dróżek Boleści Maryi. Wszystko mieści się na dużym, bardzo zadbanym terenie. Alejki ułożone z kostki, bukiety i dywany kwiatów, drzewa i krzewy oraz piękny plac zabaw jeszcze bardziej umilają pobyt w tym miejscu. Pielgrzymi, tacy jak my, mogą również korzystać z Centrum Pielgrzymkowo-Turystycznego, które zapewnia noclegi i usługi gastronomiczne. Niezapomniane wrażenie pozostawiła w nas wędrówka po niezwykłym Wzgórzu Krzyży. Jego powstanie zostało w pewnym stopniu zainspirowane litewską Górą Krzyży w mieście Szawle na Litwie. W Świętej Wodzie pozostawiliśmy na pamiątkę w ofierze przywieziony przez nas rzeźbiony krzyż – dar od Misjonarzy Św. Rodziny w Wielkim Klinczu. Poruszające, pełne głębokiej refleksji, modlitewne nabożeństwo prowadziła Elżbieta Brzezińska, organizatorka pielgrzymki.
Drugiego dnia wycieczki, w poniedziałek, 27-ego lipca 2020 r. udaliśmy się do Supraśla (miasto Supraśl nad rzeką Supraślą liczy 4,6 tys. mieszkańców). Zwiedziliśmy Prawosławny Monaster (Klasztor) Zwiastowania Przenajświętszej Bogarodzicy w Supraślu tylko od zewnątrz, bo okazało się, że w poniedziałki wszelkie muzea oraz inne atrakcje są zamknięte, a nasze błagalne prośby skierowane do stróżów prawosławnych obiektów nic nie dały. Nie udostępniono nam zamkniętego unikalnego Muzeum Ikon (około 1,2 tys. ikon) w Supraślu. Udaliśmy się do Kruszynian – szlakiem kultury tatarskiej, spotkaliśmy się z imamem Januszem Aleksandrowiczem, opiekunem najstarszego drewnianego meczetu tatarskiego w Polsce. Po wejściu do wnętrza meczetu wszyscy zdjęliśmy obuwie. Imam przypomniał nam, że podczas modlitwy wierni stoją w rzędach z twarzami skierowanymi w stronę Mekki - Centrum religijnego islamu i najświętszego miasta muzułmanów w Arabii Saudyjskiej (na południe od Kruszynian). Modlitwy odbywają się w języku arabskim. Święta księga islamu - Koran został spisany w klasycznym języku arabskim. Wieś Kruszyniany, położona blisko granicy z Białorusią, liczy zaledwie 160 mieszkańców. Tam tez imam oprowadził nas po cmentarzu muzułmańskim, na którym są chowani wierni muzułmanie z całej Polski.
Zwiedziliśmy też Sokółkę (miasto Sokółka liczy 18,5 tys. mieszkańców). Tam w Kolegiacie św. Antoniego i Sanktuarium Cudu Eucharystycznego obejrzeliśmy film i wysłuchaliśmy informacji o nadzwyczajnym Cudzie Eucharystycznym, który miał miejsce w tej świątyni 12 października 2008 r. podczas udzielania komunii św. Kościół jednak oficjalnie nie potwierdza tego cudu eucharystycznego, a duchowni apelują do wiernych o wstrzemięźliwość w wydawaniu własnych osądów oraz o modlitwę, choć jak zaznaczono, „wydarzenie z Sokółki nie sprzeciwia się wierze Kościoła, a raczej ją potwierdza”.
W ostatnim, trzecim dniu wycieczki zwiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej w Świętej Lipce, będące pod opieką Ojców Jezuitów. Wieś Święta Lipka w woj. warmińsko-mazurskim w pow. kętrzyńskim w Gminie Reszel liczy 170 mieszkańców. Wysłuchaliśmy wspaniałego koncertu organowego wykonanego na barokowych organach. Świętolipska bazylika pw. Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny wraz z obejściem krużgankowym i klasztorem to przepiękny zabytek barokowy.
Odwiedziliśmy również Stoczek Klasztorny (Warmiński) (330 mieszkańców). W części klasztornej sanktuarium obejrzeliśmy izbę pamięci kardynała Stefana Wyszyńskiego. Mieliśmy szczęście, bo o bezpodstawnie internowanym przez komunistyczne władze ks. Prymasie opowiadał nam niezwykle wzruszająco charyzmatyczny zakonnik ze zgromadzenia marianów (ci sami marianie, znani są m.in. z wybudowania wielkiej świątyni w Licheniu). Mogliśmy przeczytać fragment „Zapisków Więziennych” Stefana Kard. Wyszyńskiego: „Mam głębokie poczucie wyrządzonej mi przez Rząd krzywdy (…) Pomimo to nie czuję uczuć nieprzyjaznych do nikogo z tych ludzi. Nie umiałbym zrobić im najmniejszej nawet przykrości.” Przypomnijmy, że Prymas Tysiąclecia był bezprawnie więziony aż przez ponad trzy lata. Najpierw w Rywałdzie (25.09.1953-12.101953) i Stoczku (12.10.1953-6.10.1954), potem w Prudniku (6.10.1954-27.10.1955) i na końcu w Komańczy (28.10.1955- 28.10.1956). W czerwcu 2020 r. miała mieć miejsce beatyfikacja Prymasa, ale z powodu pandemii Covid-19 została zawieszona.

Zdzisław Jan Brzeziński (uczestnik wycieczki)