środa, 19 września 2012

WYDARZYŁO SIĘ WE WRZEŚNIU 1) Dzień Ziemniaka 2) Z ekologią za pan brat – wycieczka do Klosnowa, Funki i Charzykowych koło Chojnic.

1) Dzień Ziemniaka
W czwartek, 27 września 2012 r. zgodnie z tradycją członkowie Koła PZERI w Wielkim Klińczu spotkali się licznie w sali świetlicy szkolnej przy biesiadzie z różnorodnych i pysznych wyrobów ziemniaczanych. Po konsumpcji wspaniałych dań wszyscy ruszyli w tany przy akompaniamentu muzyki w wykonaniu naszych "Czterech Asów" (od niedawna "Pięć Asów").

Przewodnicząca prezentuje nowy szyld informujący o naszym Kole, który zostanie umieszczony na frontonie elewacji naszego lokalu przy szkole w Wielkim Klińczu.

Na zdjęciu powyżej: szefowa i nasza orkiestra "Pięć Asów".

Nasza wspaniała orkiestra zawsze potrafi zmobilizować wszystkich do radosnych pląsów.

We wtorek, 18 września 2012 r. udaliśmy się na kolejną wycieczkę autokarową, tym razem na trasie Klosnowo, Funka, Charzykowy koło Chojnic. W Klosnowie zwiedziliśmy wyłuszczarnię szyszek zbudowaną przez Niemców w 1913 r., wówczas największą w Europie, a dzisiaj należącą do zaledwie 7 tego typu obiektów w Polsce. Zanim z zebranych szyszek wyrośnie las, trzeba czasu i wielu starań służb leśnych. W wyłuszczarni szyszek w Klosnowie można zobaczyć jak kiedyś i jak dzisiaj pozyskuje się nasiona zamknięte w szyszkach. Obiekt składa się z zabytkowego budynku wybudowanego w 1913 r. oraz nowoczesnej hali, do której kilka lat temu przeniesiono cały proces wyłuszczania szyszek. W specjalnych urządzeniach szyszki suszy się w temperaturze 40-60°C, doprowadzając do ich otwarcia, a następnie poddaje mechanicznym zabiegom wytrząsania nasion. Pozyskane nasiona wędrują do odskrzydlaczy i wialni. Jakość i żywotność nasion poddawana jest kontroli w Stacji Oceny Nasion.
Po wyłuszczarni oprowadzał nas Marek Pałaszyński (Nadleśnictwo Rytel), kierownik Stacji Oceny Nasion i jednocześnie znawca, miłośnik, pasjonat i entuzjasta obiektu.

Potem udaliśmy się do Harcerskiego Centrum Edukacji Ekologicznej w Funce, gdzie pod okiem instruktorów wzięliśmy udział w zajęciach warsztatowych z materiałem naturalnym tj. wikliną, gliną, drewnem rozwijając swój potencjał artystyczny. Nasze dzieła sztuki instruktorzy pozwolili nam zatrzymać na pamiątkę. Również wielkim zainteresowaniem cieszyły się zajęcia w ogrodzie, gdzie inna pani instruktor wprowadzała nas w tajniki ekologicznej uprawy roślin.

Niezapomnianym przeżyciem był rejs stateczkiem po Jeziorze Charzykowskim (zwanym też Jeziorem Łukomie). Po rejsie nadwątlone siły wzmacnialiśmy apetycznymi kiełbaskami upieczonymi przez nas w ognisku oraz smakowitymi ciastami. W nastrój wspaniałej zabawy wprowadziła nas orkiestra „Cztery Asy”, której skoczne rytmy porwały wszystkich do tańca na świeżym powietrzu.

Na zakończenie w drodze powrotnej zatrzymaliśmy się przy amfiteatrze nad samym jeziorem w miejscowości Charzykowy, gdzie w promieniach zachodzącego słońca spacerowaliśmy po promenadzie zachwycając się urokliwymi widokami otaczającego krajobrazu.

Charzykowy to bardzo zadbana wieś turystyczno-letniskowa położona nad Jeziorem Charzykowskim licząca 1,5 tys. mieszkańców. (Dla porównania: Wielki Klińcz zamieszkuje 2 tys. osób.) Ta wypoczynkowa miejscowość ma aż 5 hoteli. Znajduje się tutaj siedziba Parku Narodowego Bory Tucholskie, Zaborskiego Parku Krajobrazowego oraz najstarszego w Polsce klubu żeglarskiego - Chojnicki Klub Żeglarski (ChKŻ). Połączenie z centrum Chojnic umożliwiają autobusy komunikacji miejskiej. My spacerowaliśmy nad jeziorem od strony amfiteatru przy BELLEVUE Hotel. Byliśmy zachwyceni cudownie czystą okolicą, intensywną zielenią natury, błękitem nieba, gładką powierzchnię jeziora, wspaniałą ciszą tak pięknie odmienną od zgiełku miasta.

Wielkie słowa podziękowania należą się naszej koleżance Teresie Preis, która wykonała gigantyczną pracę, aby zapewnić nam tyle wspaniałych atrakcji i niezapomnianych wrażeń.