poniedziałek, 7 lipca 2014

"JAK PRZYGODA, TO TYLKO W WARSZAWIE" - Koło PZERI z W. Klińcza w Stolicy

Wycieczka do Warszawy

W piątek, 4 lipca 2014 r. 46 osobowa grupa członków i sympatyków Koła PZERI w Wielkim Klińczu i Kościerzynie udała się na trzydniową wycieczkę do Stolicy. Mimo wczesnej pory (4.00 rano), humory wszystkim dopisywały. Jechaliśmy malowniczą trasą w kierunku Warlubia, a potem odcinek do Torunia pokonaliśmy Autostradą Bursztynową. Dla części uczestników poruszanie się po tej nowej autostradzie, a potem wizyta w Warszawie była pierwszym w życiu tego rodzaju niezapomnianym doświadczeniem. E. Brzezińska – główna organizatorka wyprawy (jednocześnie pilot i przewodnik) zapoznała uczestników z ciekawą historią tych terenów, a później z dziejami Stolicy.

Pierwszy dzień wycieczki rozpoczęliśmy od Żoliborza (najmniejszej warszawskiej dzielnicy pod względem powierzchni). Modliliśmy się przy grobie bł. ks. Jerzego Popiełuszki (1947-1984), który oddał życie za wiarę i niepodległość Polski. Zło dobrem zwyciężył. Tam też wstąpiliśmy do kościoła św. Stanisława Kostki, który pełni funkcję głównej świątyni Żoliborza. Ściany naw kościoła są wypełnione wieloma tablicami pamiątkowymi zgodnie z dewizą Bóg i Ojczyzna.

Zwiedzaliśmy z przewodnikiem Cmentarz Powązkowski ze szczególnym zwróceniem uwagi na Aleję Zasłużonych, gdzie widzieliśmy groby największych Polek i Polaków, m.in. ludzi nauki i kultury (Władysław Grabski, Witold Doroszewski, Władysław Tatarkiewicz, Jerzy Waldorff), pisarzy (Bolesław Leśmian, Leopold Staff, Melchior Wańkowicz), aktorów (Mieczysława Ćwiklińska, Władysław Hańcza, Gustaw Holoubek), artystów (Jan Kiepura, Stefan Kisielewski, Czesław Niemen).

Zwiedzaliśmy również Stare Miasto: Plac Teatralny, Grób Nieznanego Żołnierza, Katedrę Św. Jana Chrzciciela.

Po południu z przewodnikiem poznawaliśmy Muzeum Powstania Warszawskiego otwarte w 2004 r., które mieści się w dawnej Elektrowni Tramwajów Miejskich w Warszawie na Woli. Obejrzeliśmy ekspozycje przedstawiające walkę i codzienność powstania na tle okupacji, poprzez ukazanie złożonej sytuacji międzynarodowej, aż po powojenny terror komunistyczny i losy powstańców w PRL.
Zakwaterowaliśmy się w hotelu Atos przy ul. Mangalia 1, gdzie w dobrych warunkach mieliśmy dwa noclegi blisko centrum Warszawy. Tam też zapewniono nam smaczne posiłki (obiadokolacje i śniadania).

W drugim dniu pobytu w Stolicy (w sobotę, 5 lipca) zwiedzaliśmy z przewodnikiem Stare Miasto spacerując od Kolumny Zygmunta do zabytkowego Rynku po drodze mijając pierścień cudem zachowanych fragmentów murów obronnych.

Zachwycaliśmy się Placem Zamkowym, Zamkiem Królewskim, katedrą św. Jana Chrzciciela, Pomnikiem Syrenki. W 1980 r. Stare Miasto w Warszawie zostało umieszczone na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Warszawska Starówka (zniszczona w 1944 r. przez niemieckich barbarzyńców w 85%) znalazła się na tej liście jako przykład niemal kompletnej rekonstrukcji.

Bardzo ciekawa okazała się wizyta w obu izbach polskiego parlamentu.

Mieliśmy wyjątkowe szczęście, bo umożliwiono nam również wejście do Senatu. Po południu zwiedzaliśmy Pałac w Wilanowie i ogrody wokół Pałacu.

Później zwiedzaliśmy świątynię Opatrzności Bożej w Wilanowie i uczestniczyliśmy we Mszy św. odprawionej przez ks. Pawła Gwiazdę, proboszcza Świątyni.

W trzecim dniu wycieczki (w niedzielę, 6 lipca) po śniadaniu pożegnaliśmy się z gościnnym hotelem i pojechaliśmy do centrum. Najpierw przy słonecznej pogodzie z platformy widokowej Pałacu Kultury i Nauki podziwialiśmy panoramę Warszawy. Potem odbyliśmy przejażdżkę metrem od stacji Centrum do stacji Wilanowska i z powrotem.

Na ostatnim zdjęciu: Bogumiła Bożena Nadolna i Zdzisław Jan Brzeziński; to właśnie oni wytrwale zachęcali wycieczkowiczów do pozowania i wykonali prawie wszystkie fotografie.

Później zwiedziliśmy Pałac w Łazienkach i piękny Park Łazienkowski. Po obiedzie złożyliśmy wizytę w jedynej czynnej przedwojennej synagodze w Warszawie, która przetrwała II wojnę światową przy ul. Twardej 6. O godz. 16.00 wyruszyliśmy z Warszawy w drogę powrotną (odcinek Toruń - Warlubie Autostradą Bursztynową). Wróciliśmy z głębokim przekonaniem, że Warszawa nie tylko dorównuje innym stolicom, ale pod wieloma względami je przewyższa i jest jednym z najpiękniejszych miast Unii Europejskiej.
Nasza wycieczka do Stolicy umożliwiła nam spędzić trzy niezapomniane dni pełne wspaniałych wrażeń. Po raz kolejny przekonaliśmy się, że wszystkie miejsca w Polsce pozwalają poznać bezcenne skarby historii naszej Ojczyzny. Będąc seniorami, czyli ludźmi dojrzałymi, ciągle jesteśmy odkrywcami nowych tajemnic oraz piękna Polski i świata.

Trasa imprezy obejmowała najpiękniejsze zakątki i zabytki Warszawy. Dla uczestników wyjazdu było to odkrywanie bogactwa różnorodnych atrakcji historycznych, których do tej pory nie znali. Oprócz poznania zabytków i wzbogacania wiedzy historycznej i geograficznej nadrzędnym celem była integracja osób niepełnosprawnych. Wyjazd był również okazją do pogłębienia edukacji ogólnej, m.in. poznania funkcjonowania dwóch izb polskiego parlamentu: sejmu i senatu. Zobaczyliśmy także Pałac Prezydencki, Urząd Rady Ministrów, wiele gmachów użyteczności publicznej, w tym budynki ambasad, ministerstw oraz współczesną architekturę Stolicy. Spełniło się marzenie wielkiego prezydenta Stefana Starzyńskiego, że Warszawa stała się piękną metropolią przyjazną swoim mieszkańcom i turystom zarówno z kraju jak i zza granicy.
Zarząd Koła PZERI w Wielkim Klińczu dziękuje Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie oraz Urzędowi Gminy Kościerzyna za wsparcie finansowe, dzięki któremu seniorzy i osoby niepełnosprawne przeżyli niezapomnianą przygodę w Warszawie.

(Elżbieta i Zdzisław Brzezińscy, organizatorzy i piloci wycieczki)