środa, 28 września 2011

Wycieczka do Wejherowa

We wtorek, 27-go września 2011 r. pojechaliśmy autokarem na całodniową wycieczkę do Wejherowa. Tę niezwykle atrakcyjną imprezę zorganizowała dla nas nasza koleżanka Teresa Preis i jej mąż Jerzy. W Wejherowie najpierw zatrzymaliśmy się przy Klasztorze OO. Franciszkanów, gdzie wstąpiliśmy do jednego z najstarszych zabytków miasta - kościoła św. Anny i pomodliliśmy się przed największym "skarbem" kościoła, tzn. przed Cudownym Obrazem Matki Bożej Wejherowskiej. W dniu 5-go czerwca 1999 r. W czasie mszy św. sprawowanej na sopockim hipodromie Jan Paweł II dokonał koronacji tego Obrazu. [Bardziej szczegółowa relacja poniżej]

Ekologiczna wyprawa do Puszczy Darżlubskiej

We wtorek, 27-go września 2011 r. grupa 50 seniorów zrzeszona w Kole Emerytów w Wielkim Klińczu i działaczy Fundacji „Kaszubska Nadzieja” w Kościerzynie udała się do Wejherowa i Puszczy Darżlubskiej.
Wyprawę zorganizowały: Teresa Preis – prezes Zarządu Powiatowego LOP w Kościerzynie oraz Elżbieta Brzezińska – przewodnicząca Koła PZERI w W. Klińczu na zaproszenie Wiktorii Rocławskiej – wykładowcy ekologii i ochrony środowiska na Wejherowskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku. Wyjazd miał na celu przede wszystkim edukację ekologiczną, kulturową, turystyczną, a także integrację ze wspaniałymi seniorami-studentami. Najpierw zwiedziliśmy kościół św. Anny z jego największym "skarbem" Cudownym Obrazem Matki Bożej Wejherowskiej, ukoronowanym przez Jana Pawła II w czerwcu 1999 r. Potem mieliśmy przyjemność podziwiać wspaniałe wnętrza gmachu Urzędu Miasta - Ratusza, gdzie przemiła pani przewodnik zaprezentowała nam dzieje miasta wśród cennych eksponatów muzealnych wraz z drzewem genealogicznym rodu Wejherów. Zachwycaliśmy się artystyczną makietą Wejherowa i Kalwarii Wejherowskiej, a także bogatymi zbiorami promującymi kulturę Kaszub. Prawdziwą niespodzianką była wizyta w celi więziennej w podziemiach Ratusza. Na pożegnanie otrzymaliśmy w prezencie mapki i foldery promujące walory turystyczne Ziemi Wejherowskiej. Tak pięknych i dostępnych dla wszystkich chętnych sal w ratuszu przedstawiających historię miasta dotąd jeszcze nigdzie nie spotkaliśmy.

Następnie udaliśmy się na rynek pod pomnik Jana Wejhera, gdzie zespół muzyczny „Cztery Asy” z W. Klińcza dał koncert pieśni kaszubskich. Tutaj również spotkała nas miła niespodzianka – za nasze występy podziękował nam osobiście Prezydent Miasta Wejherowa Krzysztof Hildebrandt, co było dla nas wszystkich wielkim wyróżnieniem. Zadbany i estetyczny rynek, odrestaurowany Ratusz i kamieniczki, piękna zieleń zachęcają do ponownych odwiedzin gościnnego Wejherowa.

Po wrażeniach artystycznych przyszła pora na edukację ekologiczną, którą zajęła się Wiktoria Rocławska. W interesujący i przystępny sposób zapoznała wszystkich z aktualnymi problemami lasów w obecnym roku jako Międzynarodowy Rok Lasów i również Lasów Pomorza, „Natura 2000” Pod kierunkiem W. Rocławskiej odwiedziliśmy Ośrodek Edukacji Przyrodniczo-Leśnej „MUZA”, który położony jest w lasach Puszczy Darżlubskiej, ok. 8 km od centrum Wejherowa.

W ośrodku obejrzeliśmy trzy stałe sale wystawiennicze, prezentujące "Świat roślin", "Zwierzęta naszych lasów" oraz "Gospodarkę leśną", gdzie Kornelia Odrzywołek przeprowadziła dla nas wspaniałą lekcję przyrody. Pokazała nam różne gatunki ptaków, ssaków, drzew Puszczy oraz unikatowy zegar kwiatowy. Szczególnie cenne i praktyczne były wskazówki o ochronie lasów oraz porady, jak harmonijnie współżyć z przyrodą.

Przy pięknej słonecznej pogodzie gospodarze przygotowali dla nas na świeżym powietrzu relaksujący piknik z apetycznymi kiełbaskami z ogniska i doskonałą drożdżówką. Niezawodny zespół „Cztery Asy” przygrywał tak skocznie, że wszyscy ochoczo ruszyli do tańca. Żal było opuszczać gościnną „MUZĘ”. Na koniec zgodnie ze wskazówkami posegregowaliśmy wszystkie śmieci, wykorzystując w praktyce zdobytą wiedzę ekologiczną.
Ostatnim etapem naszej wycieczki była wizyta w Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej, które mieści się w dawnym Pałacu Przebendowskich i Keyserlingków na terenie przepięknego parku z fontanną o wysokości 12 m. Mgr Aleksandra Dibowska piękną polszczyzną i w bardzo interesujący sposób zapoznała nas z historią pałacu i miasta. Prezentowała cenne zbiory kultury kaszubskiej, kolekcję instrumentów, sprzęty domowe. Dowiedzieliśmy się o zasługach Aleksandra Majkowskiego i prof. Gerarda Labudy dla rozwoju języka i literatury kaszubskiej.

Mieliśmy niepowtarzalną okazję zaśpiewać w sali koncertowej piosenki kaszubskie przy akompaniamencie naszej orkiestry. Piękny solowy występ dał nasz tenor Jan Wencki.
Wizyta w pałacu-muzeum była ostatnim punktem naszej wyprawy. Serdecznie podziękowaliśmy za wspaniały program i przyjęcie pani mgr Wiktorii Rocławskiej, prezes Zarządu Powiatowego LOP w Wejherowie, członkom Uniwersytetu Trzeciego Wieku, paniom przewodnikom za wielką pracę edukacyjną, pani Zofii Kusterskiej ze Stowarzyszenia Przyjaciół Rodziny (ufundowała bilety wstępu do muzeum) i Teresie Preis. Dzięki ich staraniom i gościnności władz mogliśmy nieodpłatnie zwiedzić wspaniałe obiekty kultury i natury. Szczególną wdzięczność pragniemy wyrazić Wiktorii Rocławskiej, osobie Renesansu, niezwykle życzliwej, emanującej promienną pogodą ducha, ogromną wiedzą oraz niespotykaną energią życiową, mimo dość dojrzałego wieku (77 l.).

Uczestnicy wycieczki dziękują przede wszystkim Teresie Preis za zorganizowanie tak wspaniałej i niezapomnianej imprezy, która łączyła przyjemne z pożytecznym.
(Informację przygotowali Elżbieta i Zdzisław Brzezińscy, uczestnicy wyprawy. Zdjęcia wykonała Kazimiera Dąbkiewicz.)